Nafukovací člun s motorem 5 HP

Nafukovací člun s motorem 5 HP

Poptávka na set nafukovacího člunu s motorem - skládací člun s vysokotlakou podlážkou, délka 300 - 320 cm, s lodním závěsným motorem 5 HP (bez VMP / bez registrace na SPS); ze dne 15. ledna 2017, via email.

 

Dobrý den,
Rád bych Vás poprosil o zaslání cennové nabídky na nafukovací člun. 

Parametry:

  • délka 3m až 3,20m
  • typ: RXK
  • podlaha KIB popřípadě VIB (neznám jízdní vlastnosti a jiné výhody a nevýhody)
  • zakončení plováku: 45 stupňů
  • barva šedobílá
  • materiál: standard
  • Motor: Mercury F9,8 nebo SELVA Piranha 9,9 (5xs) popřípadě jaké jiné motory prodáváte nebo doporučujete

podmínka: bez řidičáku

krátká noha


Člun i motor se bude využívat převážně ke sportovnímu a rekreačnímu využití.

Ještě prosím o podrobné vysvětlení co se týče člunu a jestli tyto motory jsou vhodné pro tento typ člunu a jaké jsou výhody či nevýhody ve variantě VIP a ve variantě KIB.

Děkuji
Miroslav K.

---

Vážený pane K.,

děkujeme za Váš email a za dotazy. 

Než uvedu žádanou nabídku nafukovacích člunů v setu s lodními motory, musím se předem omluvit, pokud by níže uvedená nabídka nesplňovala všechny Vaše představy -  čluny RXK od firmy CZECH MARINE nenabízíme, nakolik jsme dovozci a představitelé člunů značky Adventure. Označení "RXK" v rámci tvaru nafukovacích válců odpovídá u Adventure níže odkazovaná série ARTA (s vysokotlakou podlážkou) a MASTER (s deskovou podlážkou).

Také nemohu nabídnout člun typu "VIB", jelikož danou konstrukci Adventure u svých člunů nepoužívá z mnoha důvodů, přičemž asi nejvážnějšími důvody budou bezpečnost komfort uživatele:  "propadlý" tvar podlahy, v níž není možné bezpečně stát, ani kdyby na ní byl neklouzavý povrch + nebezpečí spojené s tím, že při poklesu okolní teploty a tedy při poklesu tlaku v podlážce dojde při jízdě (např. při nárazu o vlnu či skoku z větší vlny) k prohnutí podlahy směrem dovnitř člunu a příp. tak ke zranění osob ve člunu nebo obecně k ohrožení bezpečnosti posádky...

Adventure nabízí čluny s vysokotlakou podlážkou AIRdeck HEYTex v rámci modelové řady ARTA (odkaz), které mají klasický nafukovací kýl a rovnou vysokotlakou palubu (ta nahrazuje klasickou skládací deskovou podlážku), což by mělo odpovídat Vámi uváděnému označení "KIB" - alespoň nakolik se mi podařilo dohledat na internetu, neboť nejde o nějaké ustálené nebo mezinárodně užívané zkratky, ale jen o označení dané konstrukce v rámci konkurenční značky, proto si nejsem zcela jistý, zda nabízím níže to, co skutečně poptáváte. Pokud bych byl v omylu, za případné upřesnění Vaší poptávky budu jedině rád.

Nafukovací člun s vysokotlakou podlážkou s kýlem, Adventure A-330

Pozastavím se zde ještě nad čluny a jejich rozdíly v konstrukcích, na které se ptáte. Pokud jde o typ s vysokotlakou podlážkou, která je tvarovaná do tvaru "V"-kýlu, pak je zde otázka odolnosti takové podlážky od proražení. Dle četnosti poškození dna na člunech všech možných značek, které pravidelně opravujeme na servisu, dochází k proražení nikoli na nejnižším bodě kýlu, který je chráněn gumovým pásem, ale většinou výše na kýlu, blíže k bočním nafukovacím válcům. Zatím co u klasické konstrukce s nafukovacím válcem je v daných místech jen natažený materiál (bez tlakové komory), jeho proražením se sice do člunu dostává trocha vody, ale nejde o poškození, které Vám zabrání v další jízdě. Pokud ale poškodíte vysokotlakou podlážku tvarující "V"-dno, která tvoří 100% plochy dna, pak jakékoli její narušení znamená, že nemáte ani podlážku či palubu, na které můžete stát, ale hlavně nemáte kýl a v případě náročnějšího prostředí / podmínek na vodě je před Vámi nelehký úkol dojet s vážně poškozeným člunem zpět... 

Dalším aspektem odolnosti vysokotlaké podlážky tvarující kýl je fakt, že s každým proražením ztrácí svoji pevnost. Její vnitřní struktura je totiž tvořená množstvím vláken, která v ní dovolují dosáhnout vysokého tlaku (0,6 až 0,8 bar). V místě proražení ale dochází k nevratnému odtržení či poškození těchto výztužných vláken, podobně je někdy nutné při opravě tato vlákna odstranit, aby se vůbec dala umístit záplata. Tudíž lze opravit vzduchotěsnost, ale nikoli opět srovnat tvar do rovné podoby. Jakmile je těchto poškození více, nejen že bude dno samá boule, ale rovněž hrozí, že nebudete moci používat stejně vysoký tlak, který je udáván výrobcem. Tudíž může nastat výše popsaný problém s nechtěným prohnutím dna při jízdě a ohrožení bezpečnosti posádky.

Člun Adventure s rovnou vysokotlakou podlážkou AIRdeck by HEYTex je věrný klasické koncepci nafukovacího kýlu a rovné paluby, na níž je bezpečné a pohodlné stát. Součástí podlážky je i úchyt nádrže.

Klasická koncepce člunu s rovnou vysokotlakou podlážkou a s nafukovacím kýlem tak má nejen výhodu rovné paluby, na které je bezpečné a pohodlné stát, ale zároveň je při běžném použití odolnější vůči poškození, nakolik je "schovaná" uvnitř člunu. Její poškození je tak možné akorát od bot a kamínků v nich, příp. od nějakého těžkého nákladu apod. Jako další výhodu bych rovněž viděl možnost výměny vysokotlaké podlážky za pevnou skládací (deskovou) podle potřeby - např. na dovolenou u moře použít vysokotlakou podlážku a na rybaření pak deskovou kvůli odolnosti. Jako nevýhoda této konstrukce se jeví nutnost častějšího čištění dna pod podlážkou, aby nedocházelo k nadměrnému opotřebení podlážky od kamínků, písku a jiných nečistot, které se dostanou do člunu.

Bohužel nemohu nic říci k jízdním vlastnostem člunů "VIB", jelikož jsem je neměl možnost vyzkoušet osobně a nemám zkušenost jinou než z testů pro časopisy, z výstav či běžně, kdy tyto čluny potkám na vodě. Obecně se Adventure řadí k několika málo výrobcům nafukovacích člunů na světě, kteří vyrábí malé skládací čluny s velkým důrazem na jízdní vlastnosti, z čehož plyne nutnost větší propracovanosti různých detailů konstrukce, než je tomu u značek, které na jízdní vlastnosti tolik nedbají. Při posledním testu malých nafukovacích člunů v časopise Yacht jsme získali nejvyšší ohodnocení pokud jde o jízdní vlastnosti, nakolik čluny Adventure dokázaly dostat do skluzu s motorem o výkonu 5 koní dvě dospělé osoby, ale rovněž dosáhly nejvyšší rychlosti v přímce oproti jiným značkám. Tyto vyšší rychlosti, dynamické pojetí jízdních vlastností a skvělá manévrovatelnost jsou možné díky po mnoho let vyvíjenému tvaru dna každého jednotlivého modelu, dále díky zvoleným materiálům a hlavně pak díky přesnosti, s jakou se čluny Adventure vyrábí - čím vyšší rychlost, tím větší síly působí na člun, tím je dražší a náročnější udělat člun odolný těmto silám, které na pomalu jedoucí čluny nepůsobí. V tomto smyslu stojí Adventure na opačném pólu od těch značek, které schválně vyrábí pomalé čluny, což dovoluje snížit jejich cenu - nepoužívají tak dobré materiály, nemusí mít tak propracovanou a přesnou konstrukci, nemusí je tak dlouho vyvíjet a celkově tedy mohou nabídnout mnohem, mnohem levnější člun.

Nafukovací kýl skládacího člunu Adventure A-330 je tvořen klasickým nafukovacím válcem od špičky až k zrcadlu.

Jelikož Adventure dosáhl žádoucích výsledků s klasickou koncepcí, nemusel sáhnout po konstrukci typu "VIB", ani měnit sklon koncovek nafukovacích válců, aby se jejich čluny rychleji dostávaly do skluzu. Stačilo vyvinout řádný tvar dna, tedy kýlů a zrcadla, a sladit to s běžně užívanými motory, v daném prostředí a s běžným zatížením.

Obecně však mohu ke člunům Vámi zaslané specifikace říci, že jde o čluny na objednávku CZECH MARINE vyrobené v Asii. Materiálově, technologií výroby, tvarově, kvalitou, jízdními vlastnostmi a konstrukcí odpovídají mnoha značkám člunům stejného původu - HonWave, Yam, Suzumar, boat007, ZOOM by Zodiac atd. Tyto čluny oproti člunům Adventure jsou vyrobené z jiných materiálů a jinou technologií, byť se na stránkách CZECH MARINE uvádí, že jde o strojově svařované čluny - bohužel to neodpovídá jediné fotce, kterou mají v prezentaci, stejně jako to neodpovídá užívanému typu materiálu (ne všechny PVC materiály lze svařovat). Musím se rovněž obecně vyhradit proti tomu, co se uvádí v prezentaci na czmarine.cz, jelikož je tam několik polopravd a nepravd, příp. některých faktů zkomolených tak, aby to nalákalo méně zkušené nebo nepozorné zákazníky. K jejich prezentaci se ale nechci dále vyjadřovat.

Horkým vzduchem a zároveň strojově svařované spoje nafukovacích válců vypadají jinak, což lze vidět na příkladu značek, které touto technologií disponují (Adventure; Zodiac mimo modelovou řadu ZOOM a člunů z hypalonu; vyšší modelové řady Bombard; čluny Mercury, Valiant aj.), které rovněž všechny bez výjimky užívají německých materiálů Valmex (výrobce Mehler Texnologies) anebo HEYTex (Julius Heywinkel GmbH), příp. materiály TPU a PU pro profesionální čluny. Zcela názorným ukazatelem rozdílu mezi levnými lepenými čluny a čluny Adventure je cena - a cenový rozdíl odpovídá rozdílu v kvalitě (materiálů, technologii výroby, propracovanosti konstrukce, preciznosti výrobku, jízdních vlastnostech...).

Nafukovací motorový člun Adventure ARTA A-330 je ideálním člunem na dovolenou u moře. Pro pohon člunu s skvěle hodí lodní závěsné motory o výkonu 5 - 10 koní.

Dále ohledně poptávaných lodních motorů. V příloze přikládám aktuální ceníky motorů Mercury Suzuki, které můžeme nabídnout - značka Selva je opět záležitostí jiné firmy. 

Lodní motor Mercury F9.9 MH dostal pro rok 2017 modernizovaný vzhledMercury nabízí v rámci Vámi uváděných výkonů do 10 koní modely F9.9 (novinka 2017 - odkaz) a F10 Viking (odkaz), přičemž tento druhý jmenovaný je technicky založen na modelech F15 a F20. Motor F9.9 je zase technicky stejný jako model F8, jen má jiný karburátor dovolující dosažení vyššího výkonu a k tomu vrtuli s vyšším stoupáním než u F8 - a stejný rozdíl (tj. odlišný karburátor a jiné stoupání vrtule) je samozřejmě i u zmíněného modelu F10 Viking oproti výkonnějším modelovým bratříčkům F15/F20. Rozdíl mezi oběma motory s výkonem 10 koní (F9.9 MH a F10 Viking) je především v konstrukci - F9.9 má nižší objem válců (208 ccm vs. 351 ccm), tudíž zcela odlišný agregát, závěs a střední část, stejně jako velikost převodové skříně a jinou převodovku. Kvůli jinému technickému základu má F9.9 MH rovněž nižší hmotnost než F10 Viking (38 kg vs. 52 kg).

Suzuki zase nabízí DF9.9 BS (odkaz), který vychází technicky z DF15 AS, resp. DF20 AS, tedy podobně jako je tomu u Mercury v případě F10 Viking. U Suzuki jsou tyto motory již s vícebodovým vstřikováním paliva, tedy s řídící jednotkou místo karburátoru a se systémem Lean Burn, který dovoluje motorům Suzuki dosáhnout maximální úspory ve spotřebě paliva. Daný motor váží suchý 44 kg a má objem válců 327 ccm.

Více o těchto motorech a jejich odlišnostech najdete v tomto článku, který je na toto téma zaměřen vč. doporučení vhodných modelů nafukovacích člunů (odkaz).

Pro Vámi poptávaný člun v délce max. 320 cm bych osobně doporučil co nejlehčí motor, tedy v rámci výše uvedených modelů motor Mercury F9.9 MH, což je jediný motor s výkonem 10 koní a s hmotností do 40 kg. Zároveň dle zkušeností s těmito čluny s uvedenou motorizací musím říci, že takto těžký a výkonný motor by s poptávaným člunem tvořil skvělý set (dynamické jízdní vlastnosti, poměrně snadno přenosný, kompaktní při sbalení do kufru auta). 

Pokud byste ale uvažoval do budoucna výměnu člunu za větší, pak by se samozřejmě vyplatilo mít adekvátně silný motor k většímu člunu, jakým je F10 Viking nebo DF9.9 BS, nakolik oba motory lze výměnou karburátoru, resp. řídící jednotky posílit na 15, příp. až na 20 koní výkonu. Avšak především kvůli jejich hmotnosti se na menší čluny (v délce okolo 3 m) moc dobře nehodí. Jakmile totiž na jakýkoli člun zavěsíte motor, který má stejnou hmotnost jako celý člun (nebo v případě poměru člunu Adventure A-300 a motoru Mercury F10 Viking ještě vyšší, tj. 44 kg člun a 52 kg motor), pak bude člun při obsazení jen jednou osobou špatně vyvážený a hůř ovladatelný, než pokud by na něm byl slabší, ale výrazně lehčí motor. Pokud byste se člunem jezdil stále plně obsazen posádkou nebo neustále s těžkým nákladem několika set kilogramů, pak by tyto silné (a těžké) motory dávaly smysl a tvořily by adekvátní pohonnou sílu. Nakolik ale uvádíte, že člun plánujete užívat rekreačně a pro sport, pak set typu A-300 s motorem F10 Viking nebo DF9.9 BS opravdu nemohu doporučit - těmto motorům ideálně odpovídají čluny s délkou 3,6 - 4 m.

Zároveň musím reagovat na Vámi uvedený požadavek "bez řidičáku" - zákon 114/1995 Sb. o vnitrozemní plavbě §14, odst. 3 totiž říká, že "evidenci v plavebním rejstříku podléhá plavidlo (mj.) s motorem o výkonu větším než 4 kW", což také znamená, že Vámi poptávaný člun s lodními motory o výkonu cca 7,3 kW vyžaduje registraci na SPS a zároveň i nutnost mít VMP, tj. lodní řidičák, abyste je mohl legálně vést.

Lodní motor Suzuki DF6 AS je nový model r. 2016 a sdílí technický základ s modely DF4 a DF5Abych tedy naplnil Vámi stanovenou podmínku, že člun nechcete registrovat / chcete jezdit bez VMP, nabídnu rovněž motory do výkonu 4 kW, což jsou od Mercury F5 MH a od Suzuki DF5 AS - oba mají výkon 3,68 kW (5 koní), které lze výměnou karburátoru posílit na 4,4 kW / 6 koní. Těmto motorům již pak pomocí originálních náhradních dílů (bez ztráty záruky) nelze dále zvýšit výkon a je tudíž třeba zvolit silnější modely.

Nabídka na čluny Adventure Arta A-300 a A-330 s vybranými motory vypadá následovně, foto A-330 modelového provedení r. 2016 přikládám v příloze. V průběhu roku 2017 dojde ke zdražení člunů Adventure, nové ceny očekáváme každým dnem od výrobce - jakmile budou známy nové ceny, adekvátně k tomu bychom museli upravit i cenu poptávaných setů. Uvedené ceny jsou vč. DPH:

 

1) Nafukovací člun Adventure A-300 s vysokotlakou podlážkou AIRdeck HEYTex

  • MOC člunu ... 35 880,- Kč
    • délka ... 300 cm
    • šířka ... 160 cm
    • vnitřní délka ... 205 cm
    • vnitřní šířka ... 73 cm
    • průměr nafukovacích válců ... 42 cm
    • počet komor ... 3+1+A
    • hmotnost ... 44 kg
    • nosnost ... 450 kg
    • počet osob, max. ... 4
    • doporučený výkon motoru ... 8 koní
    • max. výkon motoru ... 10 koní
    • CE kat. ... D
    • rozměr v přepravním vaku ... 105 x 50 x 50 cm
  • set s motorem Mercury F5 MH ... 68 880,- Kč -5% sleva na komplet = 65 436,- Kč
  • set s motorem Mercury F9.9 MH ... 100 880,- Kč -5% sleva na komplet = 95 836,- Kč
  • set s motorem Suzuki DF5 AS ... 70 870,- Kč -2% sleva na komplet = 69 453,- Kč
  • set s motorem Suzuki DF9.9 BS ... 112 870,- Kč -2% sleva na komplet = 110 613,- Kč
 
 

2) Nafukovací člun Adventure A-330 s vysokotlakou podlážkou AIRdeck HEYTex

  • MOC člunu ... 38 990,- Kč
    • délka ... 330 cm
    • šířka ... 160 cm
    • vnitřní délka ... 235 cm
    • vnitřní šířka ... 73 cm
    • průměr nafukovacích válců ... 42 cm
    • počet komor ... 3+1+A
    • hmotnost ... 45 kg
    • nosnost ... 500 kg
    • počet osob, max. ... 4
    • doporučený výkon motoru ... 10 koní
    • max. výkon motoru ... 15 koní
    • CE kat. ... C
    • rozměr v přepravním vaku ... 110 x 55 x 50 cm
  • set s motorem Mercury F5 MH ... 71 990,- Kč -5% sleva na komplet = 68 390,- Kč
  • set s motorem Mercury F9.9 MH ... 103 990,- Kč -5% sleva na komplet = 98 790,- Kč
  • set s motorem Suzuki DF5 AS ... 73 980,- Kč -2% sleva na komplet = 72 500,- Kč
  • set s motorem Suzuki DF9.9 BS ... 115 980,- Kč -2% sleva na komplet = 113 660,- Kč

 

Skladem na prodejně v Divišově máme nyní A-330 ve světle šedé barvě s šedými doplňky, stejné provedení jako na přiložených fotografiích. Člun ARTA A-300 bohužel nemáme skladem a v příp. zájmu o koupi je třeba ho objednat, což vyžaduje složení zálohy ve výši 50% z MOC. 

V uvedených cenách je zahrnuta standardní výbava člunu (dvě lavice, vesla, nožní pumpa, sada na opravy, přepravní vak, uvazovací lano d=8m) a malé příslušenství k motoru (sada nářadí, náhradní startovací lanko, motorový olej pro zprovoznění, výtrhová pojistka, vrtule). K větším motorům se pak dodává 12L přenosná palivová nádrž s hadicí, balónkem a koncovkami pro připojení k motoru; menší motory mají integrovanou nádrž na 1,5L, což vystačí cca na 1-2 hod jízdy (externí přenosnou nádrž lze v případě zájmu dokoupit).

Lodní motory dodáváme většinou na základě konkrétní objednávky, skladem míváme jen předváděcí kusy. Nicméně pokud se k nám přijedete podívat, máme zde několik motorů Mercury F10 Viking, F9.9 MH a Suzuki DF20 AS na servisu, takže si můžete udělat přesnou představu o tom, co tyto motory představují.

Doufám, že Vás naše nabídka zaujala. V případě dotazů nebo nejasností jsem Vám kdykoli k dispozici!

S pozdravem

-- 
Dmitry Schelkalin
technical & sales
Tel: +420 605 278 306

SCHELKALIN marine products
Importer of Adventure inflatable boats
Sales and servis for outboard engines and boats

Showroom / Office / Stock
Vlašimská 462, Divišov, CZ-25726
Přímé napojení na D1, Exit 41
Tel: +420 737 139 886

AdventureBoat.cz