Stabilizační křídlo StingRay Stinger

Stabilizační křídlo StingRay Stinger

StingRay představuje novinku v podobě proudového stabilizačního křídla Stinger určeného pro motory od čtyř koní (4 HP) výkonu.

Stinger hydrofoil má tvar delta křídla, jehož účinky po nasazení na anti-kavitační desku lodního motoru lze vytušit už jen pouhým pohledem na jeho tvar. Obdobně jako všechna anti-kavitační křídla StingRay (odkaz) pomáhá motorovým člunům odstranit různé neduhy při jízdě - dopomáhá rychlejšímu přechodu z výtlačného do skluzového režimu, usměrňuje proudění okolo vrtule a dodává tím lepší tah motoru, čehož výsledkem je mj. snížená spotřeba paliva a lepší akcelerace z místa. Tím však výhody křídla Stinger zdaleka nekončí!

Anti-kavitační proudové křídlo Stinger usměrňuje proudění okolo vrtule a snižuje spotřebu paliva

Stinger je naprostou novinkou v nabídce StingRay pro rok 2015 a jako takový s sebou nese další zajímavou vlastnost s ohledem na jeho možnou aplikaci na lodních motorech - lze jej totiž použít prakticky na jakýkoli lodní motor od výkonu 4 HP (ano, od čtyř koní) až po ty největší spalovací monstra na hladině s výkonem 300 koní, přičemž je jedno, zda se jedná o závěsný nebo vestavěný motor typu sterndrive (Z-náhon).

Uchycení křídla na anti-kavitační desce motoru se v případě motorů silnějších než 40 HP (nebo u slabších motorů s anti-kavitační deskou odpovídající velikosti) obejde bez vrtání, jelikož StingRay nabízí tento systém instalace na většině svých produktů (odkaz). Zůstává také celoživotní záruka uplatnitelná u výrobce a záruka toho, že skutečně funguje. A jelikož pomáhá k dosažení nižší spotřby, vydělává si na sebe vlastně samo při každé uspořené kapce paliva.

Delta tvar křídla Stinger je doplněné prohnutím postranních částí křídla pro zvýšení tahu lodního šroubu

Design stabilizačního hydrofoilu Stinger vychází z dobře známého a velice oblíbeného modelu StarFire (odkaz) s profilem delta křídla, které má taktéž široké spektrum nasazení na motorech od výkonu 40 HP a větších, ale je příliš velké pro užití na přenosných lodních motorech např. pro skládací nafukovací čluny a rybářské loďky. Stinger rozvíjí tvarovou filozofii hydrodynamicky nejúčinnéjšího stabilizačního křídla na trhu, aby pomohl váš motorový člun dovést k lepšímu a bezpečnějšímu jízdnímu režimu.

Tím, že byl Stinger navržen za přísného dohledu nad jeho hydrodynamickými vlastnostmi, dodává skutečný vztlak, čehož StingRay dosahuje nejen celkovým tvarem, ale také pečlivě zaostřenými náběhovými a modelovanými koncovými hranami křídla.

To dovoluje eliminovat neduhy spojené s těžkými motory, protože tlačí motor a skrz něj celou záď člunu nahoru - a tedy příď člunu pomáhá přitlačit k vodě. V součinností s větším tahem vrtule díky sníženým koncovým částem křídla se lodi dostane rychlejší akcelerace.

Tvar a rozměry křídla Stinger jsou určené přísnými hydrodynamickými požadavky na vztlak

Rozhodně nejde o běžná "křidélka" motoru, kterých najdete na trhu spousty, ale o funkční prvek, který zásadně ovlivňuje chování člunu. Kromě lepší akcelerace z místa totiž Stinger stabilizuje člun při dvou negativních jevech, s nimiž se setkáváme jak u malých nafukovacích člunů, tak u silných sportovních lodích. Efektivnější využití výkonu motoru pak samozřejmě vede také k nižší spotřebě benzinu.

Ilustrační obrázek ukazuje posed motorového člunu na vodě BEZ křídla StingRay (vlevo) a S křídlem StingRay (vpravo)

Prvně Stinger odstraňuje tzv. "delfínování", což označuje negativní vlastnost člunu při jízdě, kdy dochází k opakovanému vnořování a zase vynořování přídě z vody, takže člun "skáče" po hladině jako "žabka" nebo delfín. V některých případech až extrémní opakované vnořování přídě do vody vede nejen ke zpomalení člunu, ale v některých případech také ke ztrátě kontroly nad lodí. Obzvláště nebezpečné to může být při větší rychlosti, ale i při nižších rychlostech to působí přinejmenším nekomfortně pro celou posádku, která si musí připadat jako při jízdě na koni nebo na houpačce.

Vnořování lodě a následné vynořování, pokud se opakuje v cyklech, je také známé jako delfínování. Nic příjemného pro posádku, nemluvě o nemožnosti úspory paliva.

Dalším negativním projevem hlavně rychlých motorových člunů s velice výkonnými lodními motory, jež Stinger pomáhá odstranit působením vztlaku a usměrněním proudění vody okolo vrtule, je tzv. "chin-walking". Jde o jev rozhoupávání člunu ze strany na stranu, přičemž většinou každé další zhoupnutí je výraznější než předchozí. Takové chování člunu je extrémně nebezpečné při vysokých rychlostech a pokud se s ním setká nezkušený vůdce plavidla, může dojít k naprosté ztrátě kontroly nad lodí a k vážné nehodě. Jakkoli může být mnoho důvodů pro chin-walking u konkrétí lodě v konkrétních podmínkách, narušený nebo nestálý proud vody okolo nohy a vrtule motoru je jednou z nich.

Kymácení motorového člunu do stran obvykle vede k stále většímu rozhoupání při každém zhoupnutí. V nezkušených rukou velice nebezpečná záležitost.

Cena proudového křídla StingRay Stinger  je 2 990,- Kč. Přijímáme předobjednávky!

Novinka v našem sortimentu: proudové křídlo StingRay XPIII

Obchodní informace: V současné době jsme naskladnili různé modely křídel StingRay vč. novinek v sortimentu - XPI Classic, XPIII 500 a XPIII Junior a StarFire. Modely křídel XPIII a XPIII Jr. jsou již dostupné na našem eshopu. Současně sbíráme nezávazné objednávky na nový model Stinger, jež by měl být k dispozici skladem od prosince 2015.